miercuri, 28 decembrie 2011

Experiment

Salutare lume!

De ceva vreme voiam sa fac un experiment cu mașina proprie si personală. Mereu apărea ceva și nu reușeam să fac un traseu Iași - Fălticeni corect (adică să merg doar după niște reguli) În schimb, zilele trecute am reușit EXPERIMENTUL !!!

Ipoteza:
Dacia Logan 1.6MPI 16V  P O Z A
                     Putere maximă (Kw/CP) 77 / 105
                     Viteza maximă (km/h) 181
                     Accelerare 0 la 100 km/h (s) 11"30
                     Consum conform normelor CEE nr. 99/100*
                     Ciclu extra-urban (litri/100km ) 5,5
Traseu Iași-Fălticeni și Fălticeni-Iași 120km
                     Traversare prin 2 orase și mai multe sate


Demonstrația:
Varianta I: 
Sâmbătă 24.12.2011 am plecat din Iaşi pe la amiază. Am resetat computerul de bord la ieşirea din localitate, ca să pot face o analiză cât mai corectă a unui traseu "extra-urban". Eram încărcat la maxim, ca orice plecare la bunici - doi adulți si 2 copii mici (aproximativ 170 kg total), bagaje la maxim (inclusiv pe scaunul din față aproximativ 70kg total), alimentat cu 25 litri combustibil - cred ca era o încărcătură suplimentară de 265 kg.
Cred că unii ştiţi ce înseamnă să ai doi copii în maşină, iar celor ce nu ştiu le urez să aibă măcar doi copii sănătoşi şi extraordinar de drăguţi...  aşa că am fost forţat să o calc (nu că nu m-aş bucura )... şi am călcat-o... Au fost doar vreo 2 sau 3 ocazii când am fost bliţat să mă dau laoparte, pe când eu... am semnalizat o gârlă să se dea din calea mea... Am mers uneori si peste 140 km/h (lucru ce mi se întămplă mai rar pentru că îmi poate suspenda permisul chiar şi înafara localităţii), dar în general am mers 120-130 km/h. Au fost zone unde am coborât la limita legală, dar mai rar 
În stilul acesta de condus am făcut până la Fălticeni aproximativ o oră şi jumătate, o viteză medie de 76 km/h un consum de 6,7 litri/100km

Varianta II:
Marţi 27.12.2011 am plecat din Fălticeni pe la ora 16.00. Din nou am resetat computerul de bord la ieşirea din localitate, eram doar eu si o sacoşă de mâncare , adică vreo 91 + 20 (benzina existenta in rezervor) kg încărcătură suplimentară .
Eram liniştit, nu mă grăbea nimeni, nu mă aştepta nimeni la sosire... aşa că am putut pune în practică unele învăţături din FHM :
- trebuie ajuns în cea mai mare treaptă prin cel mai mic număr de RPM (rotații pe minut). La motorul meu am putut ajunge în viteza a cincea prin 9.000 RPM (am schimbat viteza la fiecare 2250 rotații) și nu am avut nicio "tremurare" că nu i-ar fi placut raportul...
- să păstrez o zona de RPM constantă, cât de mică pot;
- să nu accelerez pe distanțe scurte - sprinturi, încercând să ajung la viteza dorită cu un consum redus de benzină;
- să nu îi dau benzină când cobor pantele;
- să nu mai apăs pedala când știu că urmează o zona în care va trebui sa incetinesc, lăsând mașina să frâneze singură;
- să mă folosesc la maxim de impulsul obținut în păstrarea unei viteze constante.
În mare chiar am reușit să țin cont de aceste sfaturi. Dar să vă povestesc drumul  


Plecând de pe loc, după resetarea computerului, consumul  părea "astronomic" față de cel din cartea tehnica - 7,2 litri/100km. Primul lucru ce l-am învățat a fost că nu trebuie să o forțez la deal ... pentru că în vârful dealului Spătărești ajunsesem la 7,9 litri/100km. Imediat ce am realizat asta am început să mă gândesc mai mult la sfaturile de mai sus, așa că am început să merg în limita 2000-2500 RPM, obținând o viteză de 80-95 km/h, iar consumul mediu a început să coboare. Am mers cițiva km așa și cam după 20 de km de mers constant am ajuns la un consum mediu de 5,3 litri/100km. Eram foarte fericit că deja coborâsem sub specificațiile tehnice.
La intrarea in Comuna Moțca, Satul Moțca ajunsesem la valoarea perfectă de 5.1 litri/100km . Dar acum intram într-o altă etapă a traseului. Un drum parțial distrus, multe curbe, mulți rromi în mișcare, așa că viteza medie era sub viteza legală de 50 km/h. Și pe lângă faptul că disparuse și semnalul la radio, la viteza cu care mergeam în spatele unor "adormiți" m-a facut să blochez ușile . După doar 2 km consumul meu sărise la 5,3 litri/100km . Înainte să ies din sat am hotărât că trebuie să încalc regulile și să fac un sprint să depasesc toți leneșii din față, așa că am calcat-o la maxim și am ajuns în fruntea plutonului, dar consumul meu fugise și el la 5,5 litri/100km în doar câteva sute de metri  .
Prin Codrii Pașcanilor a trebuit iar să merg cu 60-70 km/h având un camion în față și numai linie continuă, dar consumul și-a revenit la 5,3 litri/100km. Și eu mă mai calmasem... La Gâștești am făcut un lucru destul de incorect - am lăsat mașina pe liber și am tinut-o doar din frână. Camionul din fața mea a mers cât a putut el de tare, iar eu am reușit să merg doar din impuls si coborâtul dealului până la Pașcani. La intrarea in Pașcani ajunsesem cu consumul la 5,0 litri/100km 
Până la Targu Frumos am mers constant, cu unele zone de mers din impuls, cu unele zone de mers regulamentar, drum liber. Inainte de intrarea în acest "oraș" sunt vreo 2 km de vale, așa că am lăsat mașina pe liber, iar la intersecția cu "autostrada" (doar se numește autostradă, fiind de fapt o stradă mai bună cu câte o bandă și trei sferturi pe sens...) am ajuns la un consum mediu de 4,8  litri/100km  Dar bucuria a ținut doar până la primul și unicul semafor de pe tot traseul... când consumul mediu s-a fixat la 4,9 litri/100km, consum ce s-a menținut până în Iași, oricât m-am străduit să îl cobor...
În stilul acesta de condus am făcut până la Iași aproximativ două ore, o viteză medie de 61 km/h, un consum de 4,9 litri/100km.

Concluzia:
Regulile de conducere preluate din FHM sunt folositoare și corecte.
Pentru un drum Fălticeni - Iași am făcut o economie de 2.16 litri, adica 11,66 lei...
Sunt câteva întrebări:
- oare merită frustrarea simțită pe autostradă? (mașină destul de puternică, drum foarte bun, dar am fost blițat mereu să mă feresc...)
- cu doi copii la bord e mai bine sa ajung cu 20-30 de minute mai repede la destinație?
- oare nu dăunează mașinii să o țin mereu in 2000-2500 RPM?




3 comentarii:

  1. Ai foarte mare dreptate... si ma refer la ultima fraza... orice masina trebuie turata sa se mai curete putin "gunoaiele" din aer si din combustibilul autohton. Asa ca forja maxima ... ca pt 10 lei econimisiti schimbi alte piese mai tarziu ... spor la viteza si casca ochii la politie... Si intrebare de final:nu te-a luat radarul ca mergeai prea incet?

    RăspundețiȘtergere
  2. Radu, ai grija la calcule...Falticeni-Iasi nu e tot una cu Iasi-Falticeni...de la Falticeni spre Iasi toata lumea scoate un consum mai mic deoarece ai coborare(Falticeni e la o altitudine putin mai mare decat Iasi)...la condus economic cel mai mic consum pe care l-am putut scoate eu de le Falticeni spre Iasi a fost 4,4l/100km iar de la Iasi spre Falticeni nu am coborat sub 5,8l/100km, si asta cu Vw Bora 1,6FSI 116CP.
    Daca vrei sa faci cu adevarat un test comparativ, fa-l pe acelasi traseu, in aceeasi directie, cu aceeasi greutate la bord, cu aceeasi presiune in pneuri, in aceleasi conditii de trafic si pe aceleasi conditii meteo(carosabil umed sau uscat, temperatura atmosferica etc.)

    RăspundețiȘtergere
  3. DAN, asa e, ai dreptate... acum "lucrez" la un alt articol asemanator...

    RăspundețiȘtergere

Ratings