vineri, 4 noiembrie 2011

Sustine Romania, maninca romaneste


Salutare lume!

Mai tineti minte cand v-ati hotarit sa incercati sa consumati doar mincare produsa in Romania?

Haideti sa va spun eu ce imi mai amintesc de acele vremuri...

Era prin 2000 si ceva. Inca eram student, dar relatia mea cu Alina era "pe calea cea buna"  , asa ca viata mea era oarecum coordonata  ... Incepuse deja sa isi expuna parerile la ce trebuia sa mancam, ce era bun, ce nu... Mincam doar in camera de camin si ea ajuta cind se termina pachetul de acasa, asa ca avea un cuvint destul de important la cumparaturi  De pe atunci am inceput sa citim etichetele, sa incercam sa ajungem in piata sa cumparam produse naturale (de la tarani) - mai aproape de adevaratul gust stiut de acasa... Cum timpul era si pe atunci o problema, incet am ajuns sa facem cumparaturi doar din supermarketurile locale, dar cu aceleasi principii: cumparam produse romanesti, cat mai apropiate de adevar.

Dar cum stii ca produsele pe care le cumperi chiar merita? Simplu. Cauti producatori mici, din zona.

De ce producatori mici? Pentru ca nefiind pe piata nationala, cererea produselor lor este relativ limitata, astfel ca nu e nevoie sa creasca ritmul de productie. Neavand rulaje mari, nu au destule fonduri sa investeasca in reclame si sunt nevoiti sa puna la vanzare produse de calitate, ca toti clientii sa devina "purtatori de reclama"  si sa promoveze produsul si firma "din gura in gura". Deasemnea, pentru ca nu au destui bani si nici cerere ridicata, nu sunt nevoiti sa bage chimicale in produse pentru a mari rulajul.

A trecut timpul... Am mai crescut... Am ajuns la casa noastra si am dat peste alta problema: trebuie sa mincam mai sanatos, adica sa mancam mai multe legume si fructe... Dar in magazinele din care cumparam in mod frecvent nu gaseam nimic de care sa fim multumiti. Stiam aproape sigur ca toate legumele sunt din import, culese de verzi, tratate cu diverse chimicale si iradiate sa ajunga in conditii "perfecte" pentru vanzare... Din cand in cand mai apareau si legume "romanesti" semnalizate tipator, sa stii ca nu mai ai alta sansa sa cumperi lucruri bune... Asa ca ne-am indreptat iar spre pietele agroalimentare. Dar si aici aproape jumate din produse erau din import si mai era si mafia pietelor, ca peste tot in Romania... Adica (si cred ca stiti toti) sunt citiva in piata cu "certificate" de producator care nu lasa taranii adevarati sa isi vinda marfa. Cum apare un taran nou in zona, sunt instiintati direct de conducerea pietii ca nu mai au loc de vanzare si ca ar fi bine sa se "inteleaga" cu cineva care are deja loc inchiriat... si asa reuseam sa cumparam produse bunisoare la preturi de lux... ca doar trebuiau sa traiasca din profit si "producatorul-vanzator" si sefii pietii...

Cand a "inceput sa apara" Mihai problema legumelor si fructelor sanatoase a fost si mai acuta... dar am gasit rezolvarea: cumparam direct din gradinile de la tara prin parinti... Ei cumparau in cantitati mai marisoare ce aveam noi nevoie, depozitau pe la ei si ne trimiteau pachet saptamanl, de parca eram iar in facultate  si acum procedam la fel, numai ca facem noi cite un drum "la tara" si umplem portbagajul (cind mai e loc de hainute si altele)...

In ultimul timp am observat ca mai toti marii retaileri au inceput sa isi schimbe viziunea asupra afacerilor si sa se apropie mai mult de gindirea noastra, a cumparatorilor cu venituri medii, care vrem ceva bun la preturi rezonabile...

In Iasi nu avem REAL si regretam enorm... Fratele din Constanta mereu imi face in ciuda cind imi spune ce a mai cumparat din REAL, ce bune erau toate produsele, ce mai era la oferta... Iar acum, cu aceasta etapa de SuperBlog - http://pcnews.ro/2011/10/28/superblog-2011-etapa-nr-15/ - mi se invirte cutitul in rana... Adica? REAL a initiat programul "Produceti romaneste, vindem romaneste", adica exact ce cautam noi: produse romanesti, ale producatorilor zonali...

Chiar acum, in timp ce scriu aceste rinduri, savurez un mar Ionatan din gradina socrilor si ma gindesc la ce va fi in acest weekend in reteaua REAL unde se tine "Targul de Mere al producatorilor locali" ...






Articol scris pentru SuperBlog 2011 - Etapa nr.15

2 comentarii:

Ratings